FANDOM

Matt Groening
Matt Groening 1
Płeć Mężczyzna
Narodowość Amerykanin
Data urodzenia 15 lutego 1954
Zawód Rysownik

Matthew Abram "Matt" Groening – amerykański twórca filmów animowanych, producent telewizyjny, rysownik i pisarz. Twórca komiksu Life in Hell oraz seriali Simpsonowie i Futurama.

BiografiaEdytuj

Matt Groening urodził się 15 lutego 1954 roku w Portland w stanie Oregon. Uczęszczał do Ainsworth Elementary School i Lincoln High School, miał czworo rodzeństwa. Jego matka, Margaret Ruth Wiggum, była norweską nauczycielką, zaś jego ojciec, Homer Philip Groening, był reżyserem i rysownikiem.

Od 1972 do 1977 roku Matt był studentem The Evergreen State College w Olympii w stanie Waszyngton. Był edytorem szkolnej gazetki, dla której rysował komiksy.

Life in Hell Groeninga przyciągnęło uwagę Jamesa L. Brooksa, który w 1985 roku złożył rysownikowi propozycję pracy dla The Tracey Ullman Show. Początkowo Brooks chciał, żeby Matt stworzył serial o swoich postaciach z komiksu, jednak Groening obawiał się, że w ten sposób utraci do niego prawa autorskie. Postanowił więc na szybko opracować parodię dysfunkcyjnej rodziny i zrobić z nią odcinki krótkometrażowe. Przygody Homera, Marge, Barta, Lisy i Maggie tak spodobały się publiczności, że postanowiono utworzyć dla nich oddzielny serial, który emitowany jest do dnia dzisiejszego.

W 1997 roku Groening wraz z Davidem Cohenem stworzył Futuramę, serial, którego akcja rozgrywa się w roku 3000. Show pojawiło się po raz pierwszy na antenie w 1999 roku.

Matt Groening jest zdobywcą 11 nagród Emmy: otrzymał jedną statuetkę za Futuramę oraz dziesięć za Simpsonów. W 2002 roku wygrał National Cartoonist Society Reuben Award za komiks Life in Hell.

Rysownik wystąpił gościnnie w serialu w odcinkach "My Big Fat Geek Wedding", "Homer the Whopper" oraz "Holidays of Future Passed".

CiekawostkiEdytuj

  • Do tworzenia komiksów i kreskówek zainspirował go animowany film Disneya pt. 101 dalmatyńczyków.
  • Simpsonowie wzorowani są na członkach rodziny Groeninga. Sam rysownik jest Bartem, Lisa i Maggie to jego dwie młodsze siostry, Marge i Homer to rodzice, a Abram (w serialu Abraham) to jego dziadek. Imię Barta jest akronimem od słowa brat, które po polsku oznacza bachor, nawiązując tym samym do charakteru Groeninga za młodu.

GaleriaEdytuj

Producenci serialu
James L. BrooksMatt GroeningAl JeanGeorge MeyerDavid MirkinBill OakleyMike ReissMike ScullyMatt SelmanSam SimonJosh Weinstein